mandag 24. februar 2014

The Rolling Stones - Sucking in the Seventies


"The best of the worst of the Rolling Stones"

Dette er ei forunderlig samling, heilt unødvendig. Den henter låter fra tre studioplater (+ outtake fra ei fjerde) og ei liveplate, og de mest kjente låtene er utelatt. It's Only Rock and Roll er droppa, men Time Waits for No One er med. Miss You er borte, men Shattered er hjertelig til stede. Og selvfølgelig er Emotional Rescue representert, selv om den strengt tatt sucka in the eighties.

Dette er låtlista:
  1. Shattered - fra Some Girls
  2. Everything Is Turning to Gold - B-side til Shattered
  3. Hot Stuff - fra Black and Blue 
  4. Time Waits for No One - fra It's Only Rock and Roll
  5. Fool to Cry -fra Black and Blue
  6. Mannish Boy - fra Love You Live
  7. When the Whip Comes Down - tidligere utgitt, litt vel rask liveversjon
  8. If I Was a Dancer (Dance Pt. 2) - outtake fra Emotional Rescue (juhu!)
  9. Crazy Mama - Black and Blue
  10. Beast of Burden - Some Girls
De fleste låtene er kuttet i lengde, kanskje for å gjøre dem mer radiovennlige, uten at det gjør plata mer interessant.

Sucking in the Seventies, Tatoo You og Emotional Rescue var mine første Stones-skiver. Mystisk. Det kunne fort ha blitt med disse tre om det ikke hadde vært for Time Waits for No One, med en av Mick Taylors fineste gitarsoloer, og kanskje Fool to Cry. Det skulle ikke være lett å være Stones-fan på 80-tallet, men jeg ga meg ikke. Faktisk husker jeg at jeg var så trist over å slutte på barneskolen at jeg gikk hjem, satte meg på rommet og hørte på Time Waits for No One.

Jeg må ha vært et rart barn...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar