fredag 10. mai 2013

Roy Harper and Jimmy Page - Whatever Happened to Jugula


Eller: "Whatever Happened to..... Jugula+ - File Under Science Fiction - Roy Harper & Jimmy Page - An Ordinary Man Writing Songs For Ordinary People." Ikke rart de korta ned navnet på ryggen av plata. Heilt ned til Roy Harper Jugula, faktisk.

Roy Harper er en merkelig skrue. En raring. Og på 80-tallet var Jimmy Page ganske mystisk også. Han tok mange rare avgjørelser. The Firm, for eksempel. Å spille Stairway to Heaven instrumentalt på Arms-konserten i Royal Albert Hall... Å samarbeide med Harper her, var ikke den verste ideen han hadde, men ikke nødvendigvis den beste heller.

Jeg nøyer meg med å kalle skiva Jugula fra nå av, og nøyer meg også med en kort omtale. Dette er merkelige greier. Mye stygg 80-talls-lyd. Veldig mye. Vi snakker Ovation-gitarer. Og så har Harper skrevet en rar sci-fi-låt om hva som kommer til å skje i 1984, og gitt den ut i 1985. Underlige liner-notes. Og låta Advertisement, som jeg legger ved. Hmmm...

Hello, hello, hello, hello...



Forresten, og for ordens skyld: Siden jeg skulle nøye meg med å kalle plata Jugula, må jeg huske å bruke navnet en gang til: Jugula. Sånn. Nå hadde forkortelsen en hensikt. Jugula.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar