søndag 12. januar 2014

El Cuero - Victors Justice


Aldri så liten genistrek det der. Å få Tore Hansen til å tegne coveret. Tegneren bak barnebøkene om Ruffen, barnebøkene jeg bare har husket som 'bøkene med fantastiske tegninger, men som ikke var 'Dunderkumpen'. Nå, takket være El Cuero, husker jeg at bøkene handlet om Ruffen, skrevet av Tor Åge Bringsværd og tegnet av nettopp Tore Hansen. For en mann! Coveret han har laget til Victors Justice er nesten like flott som bøkene han har levert. Jeg kan se lenge på denne skiva.

Jeg skulle gjerne ha likt musikken like godt, for El Cuero er et vanvittig bra band. De spiller så bra, synger så bra. Produksjonen er heilt perfekt.Virker som hyggelige folk. Deltar på flere andre heilt supre prosjekter. Spilte med knekt hånd siden det er heilt umulig å avlyse supportjobb for Crazy Horse. En av dem kjenner til og med Geir Bøe. Jeg burde strengt tatt elske dette.

Og så gjør jeg ikke det. Ikke heile plata. Noen låter er midt i min gate. My Dark America, for eksempel. Kanonlåt. Junior In the Driver's Seat. Ting som låter som sånn gammeldags musikk som jeg liker, ikke sant? Men så har El Cuero begått den dødssynden det er å utvikle seg. Tatt inn nye elementer. Låtskrivinga er det fortsatt ikke noe å si på, men 80-talls-feelinga sniker seg inn. Det er et vanvittig driv i Stay og Listen To the Radio. Bra refreng. Passer utvilsomt på radio. Men her, i mitt hode, dukker det opp tanker om Mr. Misters Take These Broken Wings. Litt Cutting Crew. (Dette er selvsagt veldig urettferdig, men underbevisstheten styrer stort sett seg selv.) 

Derfor hører jeg ikke så ofte på Victors Justice. Det er ikke noe galt med plata. Den passer bare ikke for meg. Men slapp heilt av, El Cuero, det er ikke dere det er noe galt med, det er meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar