lørdag 24. november 2012

Led Zeppelin - Studio Gems Vol. 1


John Paul Jones har visst en gang påstått at alt som finnes av Zeppelin-opptak har blitt brukt til offisielle utgivelser. Det kan umulig være sant, og dette er ett av bevisene. Studio Gems Vol. 1 er naturlig nok den første av flere plater med lignende innhold, tre i alt. Fra det som finnes av info om Vol. 2 og 3, ser det ut som om denne første utgivelsen skiller seg fra de andre. Der Vol. 2 og 3 først og fremst inneholder liveopptak gjort f. eks for radio i en eller annen sammenheng, inneholder Vol 1 stort sett studio-outtakes. Her finnes forsøk # 8 og 9 på Babe I'm Gonna Leave You, to versjoner av Babe Come On Home, to versjoner an instrumental for gitar og orgel og masse ekstra snacks.

Spor 1 er for eksempel George Wallaced, en singel gitt ut av P. J. Proby med heile Zeppelin som backing band (Plant på munnspill). Slow blues og rask blues om hverandre i skjønn forening. P. J. Probe synger som han pleide å gjøre på den tida, og det er jo kult nok, men kompet tar nok kaka her. Trommene er heilt utvilsomt Bonzo, og samspillert med John Paul Jones er lett å kjenne igjen fra den første Zeppelin-skiva. Gitarsoloene er klassisk tidlig Page. Bluesblåsinga til Plant låter heller ikke heil fremmed. Låta er henta fra Probys Three Week Hero, og visstnok finnes Zeppelin-kompet også på flere spor. Dette er mest sannsynlig første gang heile Zep gjorde noe sammen i studio.

Babe I'm Gonna Leave You Take 8. og 9 er uten overdubs og veldig gode versjoner. Vokalen er gjort live. Sammenligning med den endelige versjonen viser også tydelig at Plant ofte kom opp med teksten på sparket. 

You Shook Me Take 1. bruker samme arrangementet som vi er vant til, men det låter hakket råere, kanskje fordi miksen er kjemisk fri for klang/ekko. Veldig ok munnspillsolo her.

Babe Come On Home finnes i to versjoner, en ferdig versjon, og en versjon med flere forsøk på å komme igang, samt et forsøk gjennomført fra begynnelse til slutt. Det siste forsøket har fått en del overdubs, men lyden er ganske grøtete. 

Instrumental er... instrumental. Orgel og gitar. Veldig dramatisk. Kanskje ikke det mest spennende Zeppelin har gjort?

Moby Dick høres veldig ut som den offisielle versjonen, men med dårligere lyd. I tillegg er ikke trommesoloen i midten klippet inn ennå. En liten opptelling setter bandet i gang etter pausen.

Jennings Farm Blues er en elektrisk, instrumental versjon av Bron.y-aur Stomp. Den er tatt opp under Led Zeppelin II innspillingen. Synd det ikke er vokal her, men den funker nok bedre akustisk...

De tre siste låtene, Whole Lotta Love, Communication Breakdown og Travelling Riverside Blues er tatt opp for ohn Peels radioprogram på BBC. De har seinere blitt utgitt som en del av Led Zeppelin - BBC Sessions. Med bedre lyd. Og uten båndsalat på slutten av Communication Breakdwon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar