søndag 16. desember 2012

Ronnie Wood & Ronnie Lane - Mahoney's Last Stand


Jeg har to utgaver av denne: Originalen og en reissue med bonusspor på. Her handler det om originalutgaven.

I 1976 hadde begge Ronniene sagt takk for seg som medlemmer i The Faces. The Faces fantes strengt tatt ikke lenger. Derfor er det snodig og underlig at bonussporene på rereleasen er oppgitt som opptak gjort med Faces. Jeg tror jeg vet hvorfor, og noen er heilt sikkert heilt sikre på nøyaktig hvorfor det er sånn. Kanskje jeg kommer til å finne det ut når disse blir omtalt seinere. Akkurat nå er fokuset på de originale tretten låtene.

Wood og Lane er ikke hvem som helst, og det er heller ikke smågutter de har med seg: Rick Grech, Pete Townshend, Ian McLagan, Bobby Keys, Kenny Jones, Jim Price, Glyn Johns... Det er med andre ord et stjernelag i verdensklasse som spillr på dette soundtracket fra filmen Mahoney's Estate. Alle låtene spilles nøyaktig som en skulle tro med disse folka involvert: Alt har løs og ledig groove, og ingenting er spesielt høytidelig. Noe er instrumentalt og lett jammende. Andre ting har vokal, og Ronnie og Ronnie matcher hverandre veldig godt. En låt er til og med acapella, framført av The Wood/Lane Vocal Ensemble.


Mahoney's Last Stand ble spilt inn da Ronnie Wood fortsatt var en framragende gitarist, og den ble spilt inn før Ronnie Lane ble for syk til å få til det han ønsket å få til. Begge to spiller bass og gitar her. Begge synger. Woody spiller munnspill, og Laney spiller banjo. Men selv om gutta har hatt det gøy da de lagde plata, selv om denne plata er veldig gøy å høre på, selv om en blir i veldig godt humør av den, må det innrømmes at låtkvaliteten varierer. På sitt beste er dette allikevel heilt knall, for eksempel på Tonight's Number, From the Late to the Early og Just For a Moment.


Det er ikke sikkert filmen er noe å se. Det vet jeg lite om, for jeg har ikke sette den, men musikken er verdt å høre. Det vet jeg, for jeg har hørt den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar