torsdag 3. januar 2013

Sly and the Family Stone - Stand!


Da jeg var ca 14 og så Woodstock-filmen for første gang, skjønte jeg ikke heilt vitsen med I Want to Take You Higher og Sly and the Family Stone. Jeg var ung og dum. Ettersom tiden gikk, ble jeg klokere, og mange år seinere skaffet jeg meg Stand!. Da hadde jeg for lengst skjønt poenget. I alle fall ett av poengene. Håper jeg.

Stand! kom ut i ca '69, så familien var høyaktuelle da de dro til Yasgur's Farm for å bidra til historiens kanskje mest oppskrytte festival. Tekstene var også perfekt tilpasset festivalen og det den prøvde å formidle til verden: Likeverd, respekt, peace & love, tro på seg selv... I tillegg ville bandet rasismen til livs med Don't Call Me Nigger, Whitey (som går videre: Don't call me whitey, nigger). Ikke rasekrig, men slutt på intoleransen. Litt mer i tråd med Martin Luther King Jr. enn med Malcolm X, med andre ord.

Stand! er funky nok i massevis, og plata er full av gode låter: Stand! I Want to Take You Higher, You Can Make It If You Try, Everyday People... Alle låtene, faktisk. Med en liten reservasjon. Sex Machine bygger på et kanonfett riff, og det groover noe helt ut av denne verden. Masse feite soloer får vi også, men 14 minutter er litt lenge. 10 hadde kanskje holdt. Nå skal ikke jeg falle i fellen og si at låta ikke går noen plass, for poenget er nok ikke å komme seg noe sted heller, her skal en bare oppholde seg i grooven, men oppholdet blir litt vel langvarig. Forresten: Joe Walsh har nok tilbrakt mye tid i dette groovelandskapet, for Rocky Mountain Way-riffet ligger faretruende nær Sex Machine. Talk boxen har han også fått med seg.

Inni gatefolden finnes det tekster, navn på bandmedlemmer og et sitat fra hvert av dem. Mitt favorittsitat må være: "Love to all the striped people on Neptune!" Selvsagt. Det er viktig å huske på stripete mennesker på andre planeter... Snur du coveret opp ned, kan du også lese: "Sylvester Stewart is Sly Stone." Greit å vite hvis en for eksempel skal finne ham i telefonkatalogen.

Bassist Larry Graham har forresten fått æren/skylda for å ha oppfunnet slapp-bassen. Dette hører en ikke så mye til her. Heldigvis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar