lørdag 26. januar 2013

Steeleye Span - The Hills of Greenmore - An Anthology


Jeg trodde lenge Steeleye Span var et tøyseband. Et band som spilte Seely Dan.låter med morsomme tekster i ompatakt. Der tok jeg feil. Steeleye Span er et engelsk folk-band som har holdt på siden seint 60-tall, og, ser en bort fra navnet, har de lite til felles med Steely Dan.

Bandet blei starta av Ashley Hutchings etter han forlot Fairporit Convention i 1969. Hans nye band låt ganske likt med det han hadde forlatt, selv om Steeleye Span var hakket mer tradisjonelle i instrumentering, framføring og valg av repertoar. På denne samleskiva er det kun to av 31 låter som har navngitt komponist. Resten er trad-låter.

Steeleye Spans tolkninger av disse trad-låtene er også ganske så 'trad'. Det går mye i fele, trekkspill og gitar. Masse keltisk-klingende vokalharmonier med mer kvinter og kvarter enn terser og sekster. Ofte gir koringa musikken et visst middelalderpreg.

Bandet låter veldig autentisk og riktig på alle måter. De har utvilsomt lagt masse arbeid i å bli kjent med både låtene og sjangeren, og jeg kan ikke heilt se for meg at andre kan gjøre dette noe særlig bedre. Med unntak av Rave On, er alle låtene på The Hills of Greenmore, knallbra.

Dessverre blir 31 låter på rappen litt mye. Hadde jeg visst hvilke originalalbum som hadde vært verdt å kjøpe, skulle jeg ha anbefalt et par av dem, for jeg ser for meg at ca. ti låter satt i en nøye planlagt rekkefølge er et godt alternativ til denne samleplata.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar